“ I have this fantasy and imagination where I can see a lot of things. So when I get bored , I can come up with varieties . The elephant I paint is not the real elephant but is done in relation to humans. “
Monday, September 8, 2008
Friday, May 30, 2008
“There are not many painters who paint elephants seriously” – Yusof Gajah
Growing up in a village in rural
Born as Mohd Yusof Bin Ismail, Yusof Gajah got his nickname in 1974 when he was in an art community. “There were two Yusof’s in the group and everyone had trouble calling one without the other responding” he recalls. “One day, as I was painting an elephant, one of them called me Yusof ‘Gajah’ and the name just stuck. From then on I was known as Yusof Gajah.” (The other Yusof got dubbed Yusof ‘Volkswagen’.)
Yusof Gajah’s chosen artistic style is ‘naïve art’. This is a form of art where the artist is not bound by formalities such as following the rules of shapes and form, thus it often results in artistic impressions of what the author feels about the object rather than depicting the object as it is. So, when looking at one of Yusof’s naïve art paintings, one sees explosions of bold colour on top of what is a distinct two-dimensional representation of nature, more often than not, of his beloved elephants. Expanding on this elephant theme, he has also created elephant portraits with mix media (such as beads and glass) to accentuate the creatures on his canvases. Yusof Gajah’s portraits are extraordinary, to say the least.
Gifted in story-telling through art he has also illustrated children’s books. One of which is “Chemophant”, written by a young girl to help other children understand cancer and to raise awareness of its effects. For his illustrative works Yusof has received numerous awards including the Best Children’s Book Illustration from the National Book Council of Malaysia and the Grand Prix (The Real Elephant) for Noma Concours for the Children’s Picture Book Illustration, (ACCU) in
SENIMAN JANGAN HIDUP MISKIN
Didalamnya seorang lelaki berambut panjang, bertubuh kecil murah dengan senyuman melayan tetamu yang kelihatan terpesona dengan ekpresi gajah-gajahnya. Lelaki yang bertubuh kecil itulah Yusof Gajah, 50, seorang pelukis yang prolifik dan pemilik Gajah Gajah Gallery. Yusof Gajah atau nama sebenarnya Yusof Ismail mulai 1972 hingga kini telah menyertai lebih 100 pameran termasuk beberapa pameran solo diluar Negara.
Sepuluh tahun dahulu, galeri lukisanya hanya dirumahnya di Gombak. Kemudiannya berkembang ke Kompleks Kraf di Jalan Conlay,
Kepada wartawan Mingguan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain, Yusof Gajah berkata “Saya jadi seniman, saya juga jadi businessman untuk menjual lukisan saya.”
Saya dilahirkan di Johol, Negeri Sembilan. Tetapi dibesarkan di Singapura kerana keluarga menetap disana. Singapura tahun 50 an lebih moden berbanding kampong saya di Johol. Di
Tidaklah bercita-cita jadi pelukis. Bunyinya sangat formal. Tapi saya masih ingat saya terlalu minat lukisan. Tapi tidak tahu pun di luar lingkaran kekerdilan dunia saya waktu itu. Tidak kenal pun pelukis-pelukis hebat dunia. Pelukis tempatan pun tidak kenal. Yang saya tahu, saya minat sangat dengan kerja-kerja macam ini. Lukisan awal sama seperti itu (menunding jari kesebuah lukisan di dinding galeri).
Ya. Saya bermula dengan lukisan yang begitu. Nampak macam keanak anakan. Alam imaginasinya memang begitu. Tapi itulah naïve art, lukisan pelukis yang tidak mandapat bimbingan secara formal. Itu proses semula pelukis sebelummereka menemui aliran-aliran dalam karya mereka. Saya waktu itu melukis apa yang saya rasa dan rasa itu hadir dalam igauan saya. Naïve art saya tentang alam dan kehidupan.
Memang benar. Waktu itu ayah hantar saya memasuki sebuah institute pertanian di
Nama Yusof Gajah lahir secara tidak sengaja. Malah saya sendiri tidak terfikir gelaran yang diberikan teman-teman di Anak Alam pada tahun 70-an boleh lekat sampai sekarang. Bangga juga apabila nama itu tertera pada lukisan-lukisan saya yang ada di seluruh dunia. Saya masih ingat waktu itu ada pameran lukisan di Rumah Anak Alam dekat Padang Merbok,
Saya tidak dapat bayangkan apa yang terjadi kepada saya kalau selepas balik dari
Bukan mudah untuk mencipta nama. Saya tidak setuju kalau orang kata apalah yang ada pada nama. Bagi saya nama itu penting. Sampai satu tahap, kita tidak boleh senang-senang turunkan tandatangan.. semuanya kerana nama. Selepas Yusof Ismail menjadi Yusof Gajah memang banyak perbezaan. Sekarang orang tidak kenal Yusof Ismail.
Bagaimana pula saudara hidup menulis? Situasinya sama bukan? Kedua-duanya kita perlu bekerja.
Kedua saya buat lukisan untuk bayar pinjaman rumah, kereta dan sebagainya. Lukisan ini agak mahal. Tapi sudah tentu tidak selalu dibeli orang. Yang ketiga saya buat lukisan yang mahal untuk orang yang berpendapatan misalnya RM 30 000 sebulan. Saya anggap lukisan tahap ketiga ini sebagai bonus. Orang makan gaji ada bonus, saya juga mesti ada bonus. Tapi bonus bukan selalu dapat.
Macam saya katakana tadi, saya tidak mahu menjadi pelukis hebat tapi hidup miskin. Saya bukan tunduk kepada kehendak
Prosesnya macam kita pergi sekolah juga. Mula-mula masuk tadika, masuk sekolah rendah kemudian sekolah menengah seterusnya ke Universiti. Maknanya hidup kita mesti ada perubahan yang parallel dengan usia. Mustahil kita hendak berada di sekolah tadika selama-lamanya. Dalam konteks seni lukis, kalau sepuluh tahun lalu saya hanya mampu buat galeri di rumah, hari ini saya tidak boleh lagi terus buat rumah saya sebagai galeri. Saya kena berubah. Dan perubahan ini semuanya bukan berlaku secara semula jadi. Tetapi perubahan ini saya rancang dan syukur saya mencapai tahap-tahap yang saya rancang.
Sudah ia penting bagi saya. Sebelum ini banyak pelanggan atau collector yang menyokong kerja seni lukis saya. Bayangkan kalau mereka tidak membeli sedangkan saya perlu hidup dengan melukis. Mereka mengeluarkan wang beratus ribu ringgit untuk membeli lukisan saya. Bagi saya ia bukan sekadar jual beli tetapi sokongan untuk melihat saya berjaya. Bayangkan apa kata collector saya yang melihat saya tidak pernah berubah sama seperti sepuluh tahun lalu. Saya mempertingkatkan imej saya kerana antara lain mahu mengangkat imej collector saya juga. Sebenarnya bukan setakat ada galeri di
Tepat sekali. Dan saya tidak malu mengakui hakikat ini. Saya melihat seni (seni lukis) dalam konteks yang luas. Masa menghasilkan karya itu, bolehlah kalau mahu menganggap saya sebagai seniman. Kesenimanan itu proses untuk menghasilkan karya seni. Sesetengah orang mereka berhenti di situ iaitu sebagai seniman dan tidak ambil pusing bagaimana mahu memasarkan karya itu. Paling mudah memberikan kepada promoter untuk menjualnya. Tapi saya, selepas berkarya saya menjadi orang yang memasarkan lukisan saya. Waktu itu saya mungkin seorang businessman. Kalau istilah itu boleh digunakanlah. Saya kena fikir hal-hal yang difikirkan oleh orang berniaga. Macamana hendak membuat packaging misalnya dan untuk mempromosi supaya orang beli.
Saya harus mengangkat prestij diri saya, galeri saya dan sebagainya. Misalnya kalau collector saya makan di Hotel Shangri-La saya juga perlu berada ditahap yang sama. Saya juga kena makan angin di luar Negara. Semua itu mengangkat prestij dan imej collector yang memiliki lukisan saya.
Semua orang bermula dengan angka kosong. Jangan tengok saya sekarang. Tengoklah saya sepuluh atau dua puluh tahun dahulu. Kalau mahu seni berada ditahap yang dibanggakan, seniman yang kena mengangkatnya.
Bagi saya bidang ini mata pencarian saya. Saya melakukan secara sepenuh masa. Mungkin orang lain buat secara sambilan kerana ada sumber lain untuk menyara keluarga. Tapi bagi saya setelah lukisan menjadi mata pencarian apa salahnya isteri menumpukan sepenuh masa kepada kerja dalam bidang ini? Saya pelukis dan isteri saya Zakiah sebagai promoter. Dia melakukan kerja ini sepenuh masa. Dia ada pendapatannya sendiri hasil dari tugas sebagai promoter.
Faedahnya banyak. Salah satunya ini mewujudkan kami sekeluarga sebagai orang yang mencintai lukisan. Isteri saya tahu menulai lukisan, dengan sendiri dia tahu menilai kerja-kerja saya. Anak-anak juga begitu. Selain itu semua yang dilakukan akan kembali kepada keluarga. Misalnya kalau saya ambil promoter lain, saya kena bayar komisen 40 hingga 50 peratus daripada harga lukisan yang dijual kepada promoter lukisan. Sekarang pun saya bayar komisen dengan jumlah yang sama. Bagi saya ini lebih baik kerana ia kembali kepada keluarga.
Saya fikir kalau dikatakan kurang yakin itu tidak tepat. Bukan kurang yakin. Tapi factor utama saya dan isteri saya mahu ikut terlibat dalam hal-hal pemasaran. Saya bukan tahu sangat dalam pemasaran tetapi saya beli buku mengenai pemasaran. Saya belajar daripada mereka yang lebih arif. Dalam era consumer cultural sekarang ini, produk yang baik belum tentu menjadi pilihan kecuali mempunyai strategi pemasaran yang betul. Saya mengambil tahu dan belajar selok-belok menjual lukisan
Saya tidak pernah menyalahkan masyarakat. Untuk apa? Apa kesan positifnya kepada saya kalau setakat menyalahkan mereka yang tidak membeli lukisan saya. Saya ambil tindakan proaktif, buat lukisan yang mampu mereka beli. Saya kena turunkan ego saya. Saya juga giatkan strategi pemasaran. Bayangkan berapa banyak rumah kos sederhana di Kuala Lumpur.kira pula berapa banyak dinding yang kosong dan berapa banyak bilik untuk kanak-kanak. Semua ini ada potensi umtuk lukisan diisi ditempat begitu.
Orang–orang luar yang pernah dan sedang bekerja di Negara ini. Orang tempatan pun ada juga. Syarikat korporat misalnya banyak yang memiliki lukisan saya. Seorang collector dari Perancis memiliki lebih 50 keping lukisan saya. Dia bukan sahaja membeli lukisan malah biaya saya sepuluh hari ke Perancis semata-mata meminta khidmat nasihat bagaimana meletakkan lukisan dirumah dan pejabatnya.
Saya ingin memiliki muzium seni lukis sendiri. Sudah ada tempat tetapi mengambil masa untuk impian itu dizahirkan. Semua pelukis mengimpikan sebuah muzium. Itu kemuncaknya
CITRA NAIVE MALAYSIA
Menghampiri penghujung dekad pertama alaf 2000 ini, kerja-kerja seni catan lebih daripada dua puluh orang pelukis
Jabatan Psikologi & Kaunseling
Kolej Sastera & Sains
Universiti Utara
Sintok, 06010
Kedah Darul Aman
16 April 2008
Saturday, May 3, 2008
A PASSION FOR ELEPHANT
Nuradzimmah Daim
New Street Times 2 may 2009
Yusof Ismail or better known as Yusof Gajah has a liking for elephants which he describes as gentle giants.
The 54-year-old father of three from Johol, Negri Sembilan, said he has developed the passion for elephants since he was a child when he was taken on an elephant ride by his parents.
It has then become his trademark which he now interprets through naive paintings.
His eldest daughter, Jaja, 23, also focuses on the genre, which is characterised by childlike simplistic drawings.
His wife, Zakiah Mohd Isa, 50, from Rantau, Negri Sembilan , assists him by promoting his art and would also accompany him during his exhibitions.
Apart from exhibitions, Pak Yusof is also actively involved in serving the community by teaching people, particularly children, to paint and raise funds for the needy through their artworks.
His paintings can be seen displayed at the National Heart Institute in Selayang and the Universiti Kebangsaan Malaysia hospital.
Streets visited Yusof Gajah's home-cum-studio in Taman Berjaya, Batu Caves, and found out more about his fascination with elephants and nature, in general, through his paintings.
Q: What is your normal day like?
A: I start really early in the day and would do some gardening and feed my guppies. After breakfast, I start work and sometimes stop for a quick nap around noon.
However, I only paint when I feel like it. I sometimes listen to light or classical music, depending on the situation, while working.
If I am not painting, I would spend my time reading books on arts.
I am now working on a black and white exhibition series and have managed to paint 30 pieces of artwork so far. However, it is sometimes difficult to complete the series when there people interested in buying the artwork you are working on.
Q: What is native art? There are others who focus on abstract, realistic, or even portrait paintings?
A: Naive is related to how a child interprets things and children don't lie. Also, there is not much promotion on naive arts in Malaysia, although it is very popular in other countries.
There are Balinese arts, Thai arts, but what do we have to promote to others outside Malaysia? I feel that there is so much that we can do to boost our arts.
For instance, if every district in Malaysia has an art gallery, it would make it easier for the artist from that particular place to promote his artworks and the locals would appreciate art more as it is easily available to them.
Presently, we have National Art Gallery and a few private galleries, and not everyone can go there anytime they want. So it is difficult for the community to connect with art.
Also, we can have our own auction house where art buyers can actually sell back their prized paintings with a higher price like in Indonesia. So, instead of buying paintings for their passion, it is also a form of investment.
Q: People have the impression that paintings are expensive. Why is that? How about yours?
A: The thing about paintings in Malaysia is that only the rich can afford them. If you earn RM1,500 a month, how can you afford paintings that costs thousands of ringgit each? That is why in my gallery at the Central Market annexe, I sell paintings that everyone can afford. And also, I get artists interested to paint and sell their art there and I take a 30 per cent commission while I provide the material and space for them. Some of them can even earn RM3,000 to RM4,000 per month through their paintings.
Most artists want to sell their paintings at a high price as they feel that it's their pride.
We have to adjust accordingly, like when we talk to a child, we have to make it simple for them to understand. It is the same thing with paintings.
However, it doesn't mean that we are not proud of our artwork so much so that we are willing to depart with it for a low price. I have sold paintings as cheap as RM300 and as high as hundreds of thousands of ringgit.
Q: How do you tell whether a person is a good artist?
A: I can tell through his or her sketch-work as it is the most basic skill needed for art. That is why, those who wish to learn from me need to know how to sketch. In the syllabus I had prepared for the National Arts Academy, I also stressed the importance of sketching skills.
If you are a good sketcher, the rest is easy, no matter what material you are using.
Q: Who is your mentor? Did you go for formal arts classes and where?
A: My mentor is the Indonesian artist Widayat whom I met when I studied arts at the Akademi Seni Rupa Indonesia (Asri) in the 1970s. His work is in a class of its own.
Q: Tell us about your community works.
A: I have worked with corporate companies that had managed to raise funds through paintings. However, I don't do it (paintings) myself. Instead, I teach the staff's children and they produce their artworks to be sold. In a way, the children learn to appreciate arts and the companies have done their bit for charity.
The problem with Malaysian artists is that they are selfish. They keep to themselves and refuse to be involved in charity work. Art is an important element in our lives, so it is important for artists to also play their part in the society.
Q: What is your ultimate dream as an artist?
A: I want to have my own museum where the public can come and see my artwork anytime. I have studios and later I opened two galleries, one in City Square and the other at Central Market's annex. For an artist, it is important to have these avenues to showcase your works, so you will not be forgotten especially after you have died.
I want my children to manage the museum when I'm no longer around.
Monolith Garden Oslo
sejok/// minus 10
elephantoidea
